Mediaohjausta kirjastossa – kurssin opit

Kevään 2024 osalta ensimmäinen opettamani jakso oli mediaohjaus, joka on opiskelijoille valinnainen. Kuten kirjoitinkin päiväkirjamerkinnässäni tammikuulta, mediaohjaus oli yksi suosikkiaiheistani jo etukäteen, koska aiemman työ- ja opiskelutaustan kautta uskoin minulla olevan siihen paljon annettavaa ja ideoita. Ja näin olikin, suurimmaksi haasteeksi osoittautui rajata opetussisältöjä neljään opetuspäivään.

Nyt mediaohjauksen opetus on tältä keväältä ohi, joten ajattelin kirjoittaa hieman kyseisen jakson toteutuksesta. Odotukset olivat isot ja innostus suurta, vaan miten kävi uuden opettajan?

Mitä mediaohjaus on?

Sain oikein hyvän kysymyksen LinkedInissä erääseen kirjoitukseeni siitä, mitä mediaohjaus oikein on ja miten nämä käsitteet oikein kirjastoalalla menevät. Itsekin puhun rinnakkain mediaohjauksesta ja mediakasvatuksesta, mutta miksi näin?

Mediakasvatuksen ja mediaohjauksen käsitteiden eroista

Seuraavassa vastaukseni LinkedInissä:

”Itse tykkään käyttää mediakasvatus-sanaa ja se varmaan johtuu ainakin siitä että oma koulutustausta on mediakasvatuksen maisteri ja siellä käsite on juurtunut omaan käyttöön. Ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteissa taas puhutaan mediaohjauksesta, mikä on ehkä pieni vivahde-ero. Sitten taas kirjastojen välillä voi olla eroja, millä termeillä puhutaan palveluista ja millä nimikkeillä on töissä henkilökuntaa. Esim. Lahdessa on mediaohjaajia. Sitten on vielä digituki, joka on käsittääkseni aika tarkkaan määriteltyä tietynlaista digiopastusta. Nämä kummatkin ovat mielestäni osa mediakasvatusta.

Ja sitten vielä kirjastolaissa puhutaan mm. monipuolisen lukutaidon edistämisestä. Tämän miellän aika samaksi asiaksi kuin medialukutaidon.”

Millaisia teemoja käsiteltiin mediaohjauksen opintojaksolla?

Mediaohjauksen kurssi on valinnainen osa Tieto- ja kirjastopalveluiden ammattitutkintoa. Opetuksen sisällöt tulevat tietysti tutkinnon perusteista. Opiskelijat ovat pääosin ehtineet opiskella kirjastotyötä tässä vaiheessa ainakin puoli vuotta, ellei enemmänkin, mutta tämä tutkinnon osa lähtee tietysti perusteista liikkeelle liittyen mediaohjaukseen.

Tällaisia sisältöjä tänä vuonna käsiteltiin

  • Mitä mediaohjaus on? Mitä mediakasvatus on? Miksi kirjaston tehtävänä on edistää näitä asioita?
  • Millaista mediakasvatusta kirjastot tekevät?
  • Mediakasvatus on suunnitelmallista – millaisia eri tason suunnitelmia kirjastoissa tehdään, kuten mediakasvatussuunnitelma, kouluyhteistyön suunnitelma, yksittäisten ohjaustuokioiden suunnitelmat
  • Mediakasvatusta tehdään yhteistyössä, esimerkiksi koulun ja kirjaston väliset yhteistyösopimukset
  • Kriittinen lukutaito ja sen kehittäminen mediaohjauksessa
  • Vastuullinen median käyttö, esimerkiksi tietoisuus omasta datanhallinnasta, vastuullisen keskustelukulttuurin edistäminen (mm. Erätauko-menetelmää tässäkin rummutan ja Lahden AKEn opasta kirjastoille mielellään vinkkaan)
  • Some-kanavien tietosuojaongelmat ja mitä argumentteja niiden käytön puolesta kuitenkin on (esimerkiksi TikTok)
  • Disinformaatio ja huijaukset
  • Pelikasvatuksen eri muodot, pelit ja pelaaminen kirjastoissa
  • Digihyvinvointi, mm. ruutuaika
  • Tekoälyn lukutaito
Mediaohjauksen opetussisältöjä tulevaisuuden kirjastoammattilaisille: kriittinen lukutaito, tekoälyn lukutaito, digihyvinvointi ja pelikasvatus.

Tekoäly mediakasvatuksessa eli tekoälyn lukutaito – uusi lisäys tänä vuonna

Tänä keväänä halusin lisätä opetukseen osuuden tekoälystä – tätä ei varmaankaan tarvitse erityisemmin perustella. Tekoäly on ollut kuuma aihe jo jonkin aikaa, ja selvää on, että vaikutukset mediakasvatukseen ja ylipäätään esimerkiksi työelämään ovat merkittävät.

Tässä vaiheessa kaikki eivät kuitenkaan ole vielä kokeilleet tekoälyn käyttöä, joten halusin ottaa sen mukaan opetukseen sillä ajatuksella, että opiskelijat tutustuvat tekoälyyn hieman. Mediakasvatuksen näkökulmasta veikkaan että tekoälyn lukutaito on nyt se mikä seuraavaksi on tulossa isosti esille. Paljon hyviä materiaaleja onkin jo tehty ja koko ajan tulossa lisää. Voisiko kirjasto olla se instituutio joka opettaa tekoälylukutaitoa?

Tästä aiheesta varmasti kirjoitan vielä lisää myöhemmin.

Olen aloittanut kokoamaan Mediakasvatus ja tekoäly -sivulle linkkejä materiaaleihin, kannattaa kurkata jos aihe kiinnostaa enemmänkin.

Palautetta opetuksesta

Mikä oli kiinnostavinta?

”Ylipäätään ymmärtää mitä mediaohjaus on:) ”

”Tekoäly”

”pelikulttuurin ja mediaohjauksen yhdistäminen”

Mitä kurssista jäi erityisesti mieleen?

”Tekoäly, jota haluan testata. Mediakasvatus on valtavan laaja alue. :)”

”Se, että tietämättäni osasin jo paljon mediaohjausta ja olin tehnyt sitä jo aiemmin.”

Omat ajatukseni – onnistumiset ja kehityskohteet

Tämä jakso onnistui mielestäni oikein hyvin! Sisältöjen ja käsiteltyjen aihealueiden valinnat osuivat nappiin. Onneksi tämä opiskelijaryhmä myös keskusteli mielellään aiheista, ja keskusteltavaa näissä riittikin.

Opiskelijat kiittelivät mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kankaan vierailua kovin, ja se olikin yksi onnistuneimmista osuuksista ja lisäyksistä pelikasvatusaiheen käsittelyyn. Tavoitteena on saada vierailijoita jatkossakin mukaan opetukseen.

Haluaisin lisätä ensi kerralle enemmän itse tekemistä ja esimerkiksi tekoälytyökalujen kokeilua, keskustelutehtävien rinnalle. Etäopetuksessa näiden toteuttaminen vaatii vähän pohdintaa, muttei ole mitenkään mahdottomuus. Myös tekoälyosuutta tulen kehittelemään eteenpäin vielä.

Seuraava mahdollisuus parantaa kurssia tuleekin jo ensi syksynä, kun vedän tämän seuraavan kerran. Ensi kertaa odotellessa, siis.


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *